n a v i g a t i o n

REVIEW : Diploma Teknologi Maklumat UTHM

Assalamualaikum & hello gais opsss! i mean guys. Muehehehehe :p

Ehemm! Memandangkan blog ni sudah lama tak berusik hahahaha yelah bila kemalasan menyelubungi bak misteri nusantara maka krik kriklah blog ni muahahaha! Sebelum ni memang aku rajin meng-update sebab aku post bab-bab novel handmade aku, ecehhh :p

Rasanya masih sempat kan kalau aku sis hahaha nak survey pasal satu course yang aku sis pernah belajar kat U dulu? which is Diploma Teknologi Maklumat. Dulu aku sis ingat course ni belajar cara nak guna komputer or belajar nak guna Microsoft Office tu hahahahaha lol gila aku sis punya pemikiran dulu! Rupanya aku sis silap. Bila belajar course ni means kita belajar segalanya pasal IT (Information Technologysuch as bahasa pengaturcaraan, multimedia, sistem, web application etc.

Jadi kat sini aku sis nak bagitahu serba sedikit pasal course ni khas untuk korang (adik-adik) lepasan SPM/setaraf tahun 2014. Untuk pengetahuan korang semua, aku sis ambil course ni kat UTHM atau nama panjangnya Universiti Tun Hussein Onn Malaysia yang terletak di Parit Raja, Batu Pahat Johor (seriously aku sis punya rumah dengan UTHM tu dekat so tak rasa homesick macam budak lain uwaaaaaaaa T.T)

DENGAN HIKMAH KITA MENEROKA
Diploma Teknologi Maklumat (DAT) dibawah fakulti Pusat Pengajian Diploma dan diletakkan dibawah Jabatan Teknologi Maklumat. Yang bestnya pasal course ni ialah tempoh pengajiannya hanya mengambil masa 2 tahun setengah (5 semester). So memang korang akan dapat cepat habis berbanding course yang sama yang ada kat IPTA lain.

Jadi pada korang yang berkira-kira untuk ambil course ni atau ada minat dalam IT, tak salah untuk teruskan minat korang ke diploma ni kalau korang ditawarkan nanti. InshaaAllah semoga Allah permudahkan urusan korang semua sebelum, semasa dan selepas pengajian diploma ni. Aamiin! :)

Next! Let's check it out struktur program untuk Diploma Teknologi Maklumat:

Semester 1, Tahun 1:

Courses
Credit
1.       Algebra
2.       Introduction to Information Technology
3.       Programming Principle
4.       Co-Curiculum 1*
5.       Islamic Studies/Moral Studies
6.       Academic English
7.       Introduction to Nationhood & Malaysia Development
3
3
3
1
2
2
3

Semster 2, Tahun 1:

Courses
Credit
1.       Statistics
2.       Fundamental of Operating System
3.       Fundamental of Computer Architecture
4.       Data Structure
5.       Theology & Science
6.       Foreign Language**
7.       Technical Communication 1
2
3
3
4
2
2
2

Semester 3, Tahun 1 (short sem):

Courses
Credit
1.       Multimedia Concept
2.       Database
3
4

Short sem ni cuma 8 minggu lecture including exam week. So masa sem ni tak ada study week ke apa, memang rushing sikit belajar sebab dalam 8 weeks tu ada lecture, test/quiz, assignments/final project & terus exam huuuuuu -_____- (letih.............)

Semester 1, Tahun 2:

Courses
Credit
1.       Fundamental of System Analysis & Design
2.       Web Programming
3.       E-Commerce Application Development
4.       Java Programming
5.       Occupational Safety & Health
6.       Technical Communication 2
3
3
4
4
2
2

Semster 2, Tahun 2:

Courses
Credit
1.       Dot Net Programming Principle
2.       Diploma Project
3.       Business & Entrepreneurship
4.       3D Animation & Modelling
5.       Fundamental of Computer Networking
3
4
2
3
3

Semester 3, Tahun 2 (short sem):

Courses
Credit
1.       Professional Ethics for Information Technology
2.       Accountancy & Finance
3.       Management Information System
2

2
3

Semester 1, Tahun 3:

Courses
Credit
1.       Industrial Training
9

Part lain yang best is Latihan Industri (LI) korang dapat sem last jadi korang boleh ANGKUT segala barang-barang korang yang ada kat kolej kediaman (hostel) dan terus balik rumah (jangan lupa ucap byebye kat UTHM muahahahahahaha! :p)

* Untuk course Ko-Kurikulum, batch aku sis ada Pengakap Kelanasiswa, SISPA, RELASIS
** Untuk course Bahasa Asing, batch aku sis ditawarkan Bahasa Arab, Bahasa Mandarin, Bahasa Jepun & Bahasa Jawa (aku sis ambil Jawa makanya guwe jadi ibukk ibukk bapakkk bapakk siapa yang punya anak bla bla.. kahkahkahkahkah! lolsssssss wehh lol!)

Sebelum aku mengakhiri entry ni, nak habaq mai lah kat korang yang akan berada dalam diploma IT ni. Korang akan jumpa short sem sebanyak 2 kali which is dalam tahun 1 dan 2. Korang akan rasa penat dan rushing sebab short sem ni tak banyak minggu nak buat kuliah or memain and while korang bertungkus lumus menghadapi short sem, ada kengkawan korang tengah syiok cuti sem! (the saddest part ever T___T crying a river ok?)

Ehhhhh! Before aku sis terlupa, kat sini jugak aku sis nak share prospek kerjaya bagi lepasan diploma IT ni. So lepas habis study nanti, bolehlah korang fikir-fikirkan nak kerja sebagai apa, ok? Good luck geng! :D

1.    Pembangun Laman Web.
2.    Eksekutif Projek IT.
3.    Pentadbir Pangkalan Data.
4.    Eksekutif Keselamatan IT.
5.    Perekabentuk Laman Web.
6.    Pengaturcara Komputer.
7.    Perekebentuk Multimedia.

Jadi aku sis ucapkan selamat maju jaya, belajar elok-elok dan bersungguh-sungguh, rancanglah masa serta buatlah pengurusan wang yang terbaik masa kat U. Even korang akan/sudah terdengar gosip, kontroversi, scandal pasal pengurusan & pentadbiran UTHM tu, korang abaikan saja lah. Niatkan dalam hati korang nak belajar cari ilmu, dapatkan segulung diploma dan gunakan skil yang korang dapat masa kat U tu dalam dunia pekerjaan. InshaaAllah.

P/S: Alhamdulillah aku dah berjaya tamatkan pengajian diploma, dapat menghabiskan praktikal pada 8 Jan 2015 yang lepas dan dah dapat surat pengesahan penganugerahan Diploma Teknologi Maklumat. Syukur! :)

So wassalam and jumpa on my next entry! Bye, xoxo.

88 comments:

  1. Thanks 4 da information. Sy bkl student uthm jgk dlm bidang sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. You're most welcome! Goodluck and fighting at UTHM, inshaAllah course ni boleh je dibawak even takde basic IT if kita fokus and yakin dgn diri kita. Study rerajin tau! Dapatkan first class diploma :))

      Delete
    2. salam kak,saya nak tanye teknologi maklumat dan komunikasi tu same ke dgn bidang ni?

      Delete

    3. ASSALAMUALAIKUM SAYA INGIN BERBAGI CARA SUKSES SAYA NGURUS IJAZAH saya atas nama bambang asal dari jawa timur sedikit saya ingin berbagi cerita masalah pengurusan ijazah saya yang kemarin hilang mulai dari ijazah SD sampai SMA, tapi alhamdulillah untung saja ada salah satu keluarga saya yang bekerja di salah satu dinas kabupaten di wilayah jawa timur dia memberikan petunjuk cara mengurus ijazah saya yang hilang, dia memberikan no hp BPK DR SUTANTO S.H, M.A beliau selaku kepala biro umum di kantor kemendikbud pusat jakarta nomor hp beliau 0853-2174-0123, alhamdulillah beliau betul betul bisa ngurusin masalah ijazah saya, alhamdulillah setelah saya tlp beliau di nomor hp 0853-2174-0123, saya di beri petunjuk untuk mempersiap'kan berkas yang di butuh'kan sama beliau dan hari itu juga saya langsun email berkas'nya dan saya juga langsun selesai'kan ADM'nya 50% dan sisa'nya langsun saya selesai'kan juga setelah ijazah saya sudah ke terima, alhamdulillah proses'nya sangat cepat hanya dalam 1 minggu berkas ijazah saya sudah ke terima.....alhamdulillah terima kasih kpd bpk DR SUTANTO S.H,M.A berkat bantuan bpk lamaran kerja saya sudah di terima, bagi saudara/i yang lagi bermasalah malah ijazah silah'kan hub beliau semoga beliau bisa bantu, dan ternyata juga beliau bisa bantu dengan menu di bawah ini wassalam.....

      1. Beliau bisa membantu anda yang kesulitan :
      – Ingin kuliah tapi gak ada waktu karena terbentur jam kerja
      – Ijazah hilang, rusak, dicuri, kebakaran dan kecelakaan faktor lain, dll.
      – Drop out takut dimarahin ortu
      – IPK jelek, ingin dibagusin
      – Biaya kuliah tinggi tapi ingin cepat kerja
      – Ijazah ditahan perusahaan tetapi ingin pindah ke perusahaan lain
      – Dll.
      2. PRODUK KAMI
      Semua ijazah DIPLOMA (D1,D2,D3) S/D
      SARJANA (S1, S2)..
      Hampir semua perguruan tinggi kami punya
      data basenya.
      UNIVERSITAS TARUMA NEGARA UNIVERSITAS MERCUBUANA
      UNIVERSITAS GAJAH MADA UNIVERSITAS ATMA JAYA
      UNIVERSITAS PANCASILA UNIVERSITAS MOETOPO
      UNIVERSITAS TERBUKA UNIVERSITAS ISLAM INDONESIA
      UNIVERSITAS TRISAKTI UNIVERSITAS KRISTEN INDONESIA
      UNIVERSITAS BUDI LIHUR ASMI
      UNIVERSITAS ILMUKOMPUTER UNIVERSITAS DIPONOGORO
      AKADEMI BAHASA ASING BINA SARANA INFORMATIKA
      UPN VETERAN AKADEMI PARIWISATA INDONESIA
      INSTITUT TEKHNOLOGI SERPONG STIE YPKP
      STIE SUKABUMI YAI
      ISTN STIE PERBANAS
      LIA / TOEFEL STIMIK SWADHARMA
      STIMIK UKRIDA
      UNIVERSITAS NASIONAL UNIVERSITAS JAKARTA
      UNIVERSITAS BUNG KARNO UNIVERSITAS PADJAJARAN
      UNIVERSITAS BOROBUDUR UNIVERSITAS INDONESIA
      UNIVERSITAS MUHAMMADYAH UNIVERSITAS BATAM
      UNIVERSITAS SAHID DLL

      3. DATA YANG DI BUTUHKAN
      Persyaratan untuk ijazah :
      1. Nama
      2. Tempat & tgl lahir
      3. foto ukuran 4 x 6 (bebas, rapi, dan usahakan berjas),semua data discan dan di email ke alamat email bpk sutantokemendikbud@gmail.com
      4. IPK yang di inginkan
      5. universitas yang di inginkan
      6. Jurusan yang di inginkan
      7. Tahun kelulusan yang di inginkan
      8. Nama dan alamat lengkap, serta no. telphone untuk pengiriman dokumen
      9. Di kirim ke alamat email: sutantokemendikbud@gmail.com berkas akan di tindak lanjuti akan setelah pembayaran 50% masuk
      10. Pembayaran lewat Transfer ke Rekening MANDIRI, BNI, BRI,
      11. PENGIRIMAN Dokumen Via JNE
      4. Biaya – Biaya
      • SD = Rp. 1.500.000
      • SMP = Rp. 2.000.000
      • SMA = Rp. 3.000.000
      • D3 = 6.000.000
      • S1 = 7.500.000(TERGANTUN UNIVERSITAS)
      • S2 = 12.000.000(TERGANTUN UNIVERSITAS)
      • S3 / Doktoral Rp. 24.000.000
      (kampus terkenal – wajib ikut kuliah beberapa bulan)
      • D3 Kebidanan / keperawatan Rp. 8.500.000
      (minimal sudah pernah kuliah di jurusan tersebut hingga semester 4)
      • Pindah jurusan/profesi dari Bidan/Perawat ke Dokter. Rp. 32.000.000

      Delete
  2. Saya belajar perimgkat sijil nie pun rasa dh Sesak nafas dh. Akk selamba je belajar nie peringkt dip. Taniah kak. Cekal dan sado Betul hati kakak. Hurmmm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Susah ke peringkat sijil ? Sebab saya akan masuk kolej komuniti ambik sijil teknologi maklumat
      Die belajar macam mana ?

      Delete
    2. Susah ke peringkat sijil ? Sebab saya akan masuk kolej komuniti ambik sijil teknologi maklumat
      Die belajar macam mana ?

      Delete
    3. Muhammad Ismail: Thanks dik :) takpe, step by step. Kalau bermula dari sijil pun kira dah cukup bagus. Nnt dah tamat sijil, boleh further diploma pulak. InshaAllah awak boleh! :))

      Delete

    4. ASSALAMUALAIKUM SAYA INGIN BERBAGI CARA SUKSES SAYA NGURUS IJAZAH saya atas nama bambang asal dari jawa timur sedikit saya ingin berbagi cerita masalah pengurusan ijazah saya yang kemarin hilang mulai dari ijazah SD sampai SMA, tapi alhamdulillah untung saja ada salah satu keluarga saya yang bekerja di salah satu dinas kabupaten di wilayah jawa timur dia memberikan petunjuk cara mengurus ijazah saya yang hilang, dia memberikan no hp BPK DR SUTANTO S.H, M.A beliau selaku kepala biro umum di kantor kemendikbud pusat jakarta nomor hp beliau 0853-2174-0123, alhamdulillah beliau betul betul bisa ngurusin masalah ijazah saya, alhamdulillah setelah saya tlp beliau di nomor hp 0853-2174-0123, saya di beri petunjuk untuk mempersiap'kan berkas yang di butuh'kan sama beliau dan hari itu juga saya langsun email berkas'nya dan saya juga langsun selesai'kan ADM'nya 50% dan sisa'nya langsun saya selesai'kan juga setelah ijazah saya sudah ke terima, alhamdulillah proses'nya sangat cepat hanya dalam 1 minggu berkas ijazah saya sudah ke terima.....alhamdulillah terima kasih kpd bpk DR SUTANTO S.H,M.A berkat bantuan bpk lamaran kerja saya sudah di terima, bagi saudara/i yang lagi bermasalah malah ijazah silah'kan hub beliau semoga beliau bisa bantu, dan ternyata juga beliau bisa bantu dengan menu di bawah ini wassalam.....

      1. Beliau bisa membantu anda yang kesulitan :
      – Ingin kuliah tapi gak ada waktu karena terbentur jam kerja
      – Ijazah hilang, rusak, dicuri, kebakaran dan kecelakaan faktor lain, dll.
      – Drop out takut dimarahin ortu
      – IPK jelek, ingin dibagusin
      – Biaya kuliah tinggi tapi ingin cepat kerja
      – Ijazah ditahan perusahaan tetapi ingin pindah ke perusahaan lain
      – Dll.
      2. PRODUK KAMI
      Semua ijazah DIPLOMA (D1,D2,D3) S/D
      SARJANA (S1, S2)..
      Hampir semua perguruan tinggi kami punya
      data basenya.
      UNIVERSITAS TARUMA NEGARA UNIVERSITAS MERCUBUANA
      UNIVERSITAS GAJAH MADA UNIVERSITAS ATMA JAYA
      UNIVERSITAS PANCASILA UNIVERSITAS MOETOPO
      UNIVERSITAS TERBUKA UNIVERSITAS ISLAM INDONESIA
      UNIVERSITAS TRISAKTI UNIVERSITAS KRISTEN INDONESIA
      UNIVERSITAS BUDI LIHUR ASMI
      UNIVERSITAS ILMUKOMPUTER UNIVERSITAS DIPONOGORO
      AKADEMI BAHASA ASING BINA SARANA INFORMATIKA
      UPN VETERAN AKADEMI PARIWISATA INDONESIA
      INSTITUT TEKHNOLOGI SERPONG STIE YPKP
      STIE SUKABUMI YAI
      ISTN STIE PERBANAS
      LIA / TOEFEL STIMIK SWADHARMA
      STIMIK UKRIDA
      UNIVERSITAS NASIONAL UNIVERSITAS JAKARTA
      UNIVERSITAS BUNG KARNO UNIVERSITAS PADJAJARAN
      UNIVERSITAS BOROBUDUR UNIVERSITAS INDONESIA
      UNIVERSITAS MUHAMMADYAH UNIVERSITAS BATAM
      UNIVERSITAS SAHID DLL

      3. DATA YANG DI BUTUHKAN
      Persyaratan untuk ijazah :
      1. Nama
      2. Tempat & tgl lahir
      3. foto ukuran 4 x 6 (bebas, rapi, dan usahakan berjas),semua data discan dan di email ke alamat email bpk sutantokemendikbud@gmail.com
      4. IPK yang di inginkan
      5. universitas yang di inginkan
      6. Jurusan yang di inginkan
      7. Tahun kelulusan yang di inginkan
      8. Nama dan alamat lengkap, serta no. telphone untuk pengiriman dokumen
      9. Di kirim ke alamat email: sutantokemendikbud@gmail.com berkas akan di tindak lanjuti akan setelah pembayaran 50% masuk
      10. Pembayaran lewat Transfer ke Rekening MANDIRI, BNI, BRI,
      11. PENGIRIMAN Dokumen Via JNE
      4. Biaya – Biaya
      • SD = Rp. 1.500.000
      • SMP = Rp. 2.000.000
      • SMA = Rp. 3.000.000
      • D3 = 6.000.000
      • S1 = 7.500.000(TERGANTUN UNIVERSITAS)
      • S2 = 12.000.000(TERGANTUN UNIVERSITAS)
      • S3 / Doktoral Rp. 24.000.000
      (kampus terkenal – wajib ikut kuliah beberapa bulan)
      • D3 Kebidanan / keperawatan Rp. 8.500.000
      (minimal sudah pernah kuliah di jurusan tersebut hingga semester 4)
      • Pindah jurusan/profesi dari Bidan/Perawat ke Dokter. Rp. 32.000.000

      Delete
  3. Replies
    1. Dato Azam: Skrg saya masuk latihan Separa Perubatan SPA untuk Kementerian Kesihatan Malaysia. Saya pernah kerja sekejap dlm tempoh 3 bulan dlm position Web Developer/Designer dkt company swasta.

      Delete
    2. Akak amek teknologi maklumat and then
      Degree tukr bidang ke ambil kesihatan?

      Delete
  4. Kite belajar diploma teknologi maklumat ni susah ke senang ... Kena Banyk baca buku atau buat dlm komputer .. Dan satu lagi bahasa pengantaraan dlm bhs melayu atau bhs inggeris atau kedua-duanye ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hell0Fis: Setakat yg saya belajar sampai habis diploma ni semuanya okay, saya boleh bawak sbb memang salah satu minat saya jugak bidang IT ni. Nak kata senang sangat pun tak, susah sangat pun tak. Sederhana.

      Dan kedua-duanya seimbang. Baca buku pun perlu, buat dlm komputer pun perlu. Kebanyakkannya memang habis banyak masa dlm computer lab dan laptop utk siapkan kerja.

      Kedua-dua bahasa pengantaraan digunakan. Bergantung kpd lecturer yg mengajar.

      Delete
  5. Replies
    1. Alauddin Shah: YA! Sudah tentu boleh :) awak boleh sambung degree sama ada di UTHM juga (boleh dapat kurang tempoh study degree sehingga 2.5 tahun) atau di universiti awam lain mcm UM, UTM, UKM, UITM, UPSI dlm bidang sains komputer, teknologi maklumat, pendidikan (teknologi maklumat), animasi dan multimedia, kejuruteraan komputer/perisian.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  6. akak time sekolah menegah dulu ada amik paper it ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya minat komputer ni tapi takut nak bawak sbb takde asas huhuhu

      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Semesta 2 tahun kedua tu, saya nampak ada subjek foreign language. Akak ambil bahasa apa dulu? dan susah tak belajar bahasa ni? ada tips?

    ReplyDelete
  9. Bnyk menggunakan bahasa inggeris tk? Dlm sesi pembelajaran or apa2 sesi atau sedikit sja guna Sbb inggeris tk beberapa pandai hehe.

    ReplyDelete
  10. Apa prospek kerjaya untuk diploma teknologi maklumat (keselamatan maklumat) and adakah ianya benda yang sama dengan course yang sis belajar?

    ReplyDelete
  11. akak belaja codding tk mase belaja ni?

    ReplyDelete
  12. Saya ade mohon course ni kat uthm tapi takdak rezeki. Then dapat poli course electrical computer engineering. Tapi takut nak study course tu 😢

    ReplyDelete
  13. Akak nak tanya sikit pass course teknologi maklumat ni....die aliran business ke? Mohon jawab...

    ReplyDelete
  14. Sis nura saya nak tanya la course teknologi maklumat ni susah tak nak bawa ? Peluang pekerjaan cerah tak ?

    ReplyDelete
  15. Sis nura saya nak tanya la course teknologi maklumat ni susah tak nak bawa ? Peluang pekerjaan cerah tak ?

    ReplyDelete
  16. Boleh tolong saya dptkan software untuk pengaturcaraan 'machine language' atau 'assembly language' harap bley la tolong urgent?

    ReplyDelete
  17. nk nk tnya blog ni masih aktif ke? saya saya dekt sekolah tak ternah belajar it? tpi saya nk cuba masuk teknologi maklumat ni.saya risau saya takboleh buat ja.pls someone reply sblum sblum saya join

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masuk je aku pon apply bidang ni walaupun aku budak acc

      Delete
    2. sekarang mcm mane? okay tak?

      Delete
  18. ada belajar codding ke kat course ni?

    ReplyDelete
  19. Asalam.dalam teknologi maklumat dan rangkaian ni boleh x?jadi network engineering?ke kena ambik course lain utk jadi network engineering.

    ReplyDelete
  20. saya ade pertnyaan,,,kalo saya ambil diploma teknologi maklumat di uthm,,adakh saya bolee potong kredit jika saya mengambil ijazah sains komputer di uthm juga,,,sebb saya keliru teknologi maklumat ngn sains kompter sama ke beza

    ReplyDelete
  21. dalam zaman teknologi yang makin berkembang ini.....apa pendapat sis tentang cabaran dan peluang kerjaya yang perlu di tempuh oleh ahli komputer ini....dan adakah byk kos/wang perlu dikeluarkan untuk mempelajari kos ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. tula aku pon tertanya tanya ni kos dia bqanyaK KE NK DIBAYAR

      Delete
  22. Kalau markah merit 69 boleh masuk x ? Sesiapa komen markah merit korang nak tau jugak

    ReplyDelete
  23. Course ni nk dpt n cri kerja sng tak. Sbb ada certain org ckp amek course ni nt dh habis blaja takde kerja. Pening kepala . Sy mmg minat IT

    ReplyDelete
  24. di uthm ade tawarkan untuk pjj degree it rangkaian tak ?

    ReplyDelete
  25. salam sis saya akan masuk ke uthm dalam kos ijazah sarjana muda pengurusan teknologi. boleh tak saya mahu untuk bertanya serba sedikit tentang uthm dengan kos tu??. jikalau sis sudi sis boleh tak email kapda saya
    anieswarda2309@gmail.com

    ReplyDelete

  26. ASSALAMUALAIKUM SAYA INGIN BERBAGI CARA SUKSES SAYA NGURUS IJAZAH saya atas nama bambang asal dari jawa timur sedikit saya ingin berbagi cerita masalah pengurusan ijazah saya yang kemarin hilang mulai dari ijazah SD sampai SMA, tapi alhamdulillah untung saja ada salah satu keluarga saya yang bekerja di salah satu dinas kabupaten di wilayah jawa timur dia memberikan petunjuk cara mengurus ijazah saya yang hilang, dia memberikan no hp BPK DR SUTANTO S.H, M.A beliau selaku kepala biro umum di kantor kemendikbud pusat jakarta nomor hp beliau 0853-2174-0123, alhamdulillah beliau betul betul bisa ngurusin masalah ijazah saya, alhamdulillah setelah saya tlp beliau di nomor hp 0853-2174-0123, saya di beri petunjuk untuk mempersiap'kan berkas yang di butuh'kan sama beliau dan hari itu juga saya langsun email berkas'nya dan saya juga langsun selesai'kan ADM'nya 50% dan sisa'nya langsun saya selesai'kan juga setelah ijazah saya sudah ke terima, alhamdulillah proses'nya sangat cepat hanya dalam 1 minggu berkas ijazah saya sudah ke terima.....alhamdulillah terima kasih kpd bpk DR SUTANTO S.H,M.A berkat bantuan bpk lamaran kerja saya sudah di terima, bagi saudara/i yang lagi bermasalah malah ijazah silah'kan hub beliau semoga beliau bisa bantu, dan ternyata juga beliau bisa bantu dengan menu di bawah ini wassalam.....

    1. Beliau bisa membantu anda yang kesulitan :
    – Ingin kuliah tapi gak ada waktu karena terbentur jam kerja
    – Ijazah hilang, rusak, dicuri, kebakaran dan kecelakaan faktor lain, dll.
    – Drop out takut dimarahin ortu
    – IPK jelek, ingin dibagusin
    – Biaya kuliah tinggi tapi ingin cepat kerja
    – Ijazah ditahan perusahaan tetapi ingin pindah ke perusahaan lain
    – Dll.
    2. PRODUK KAMI
    Semua ijazah DIPLOMA (D1,D2,D3) S/D
    SARJANA (S1, S2)..
    Hampir semua perguruan tinggi kami punya
    data basenya.
    UNIVERSITAS TARUMA NEGARA UNIVERSITAS MERCUBUANA
    UNIVERSITAS GAJAH MADA UNIVERSITAS ATMA JAYA
    UNIVERSITAS PANCASILA UNIVERSITAS MOETOPO
    UNIVERSITAS TERBUKA UNIVERSITAS ISLAM INDONESIA
    UNIVERSITAS TRISAKTI UNIVERSITAS KRISTEN INDONESIA
    UNIVERSITAS BUDI LIHUR ASMI
    UNIVERSITAS ILMUKOMPUTER UNIVERSITAS DIPONOGORO
    AKADEMI BAHASA ASING BINA SARANA INFORMATIKA
    UPN VETERAN AKADEMI PARIWISATA INDONESIA
    INSTITUT TEKHNOLOGI SERPONG STIE YPKP
    STIE SUKABUMI YAI
    ISTN STIE PERBANAS
    LIA / TOEFEL STIMIK SWADHARMA
    STIMIK UKRIDA
    UNIVERSITAS NASIONAL UNIVERSITAS JAKARTA
    UNIVERSITAS BUNG KARNO UNIVERSITAS PADJAJARAN
    UNIVERSITAS BOROBUDUR UNIVERSITAS INDONESIA
    UNIVERSITAS MUHAMMADYAH UNIVERSITAS BATAM
    UNIVERSITAS SAHID DLL

    3. DATA YANG DI BUTUHKAN
    Persyaratan untuk ijazah :
    1. Nama
    2. Tempat & tgl lahir
    3. foto ukuran 4 x 6 (bebas, rapi, dan usahakan berjas),semua data discan dan di email ke alamat email bpk sutantokemendikbud@gmail.com
    4. IPK yang di inginkan
    5. universitas yang di inginkan
    6. Jurusan yang di inginkan
    7. Tahun kelulusan yang di inginkan
    8. Nama dan alamat lengkap, serta no. telphone untuk pengiriman dokumen
    9. Di kirim ke alamat email: sutantokemendikbud@gmail.com berkas akan di tindak lanjuti akan setelah pembayaran 50% masuk
    10. Pembayaran lewat Transfer ke Rekening MANDIRI, BNI, BRI,
    11. PENGIRIMAN Dokumen Via JNE
    4. Biaya – Biaya
    • SD = Rp. 1.500.000
    • SMP = Rp. 2.000.000
    • SMA = Rp. 3.000.000
    • D3 = 6.000.000
    • S1 = 7.500.000(TERGANTUN UNIVERSITAS)
    • S2 = 12.000.000(TERGANTUN UNIVERSITAS)
    • S3 / Doktoral Rp. 24.000.000
    (kampus terkenal – wajib ikut kuliah beberapa bulan)
    • D3 Kebidanan / keperawatan Rp. 8.500.000
    (minimal sudah pernah kuliah di jurusan tersebut hingga semester 4)
    • Pindah jurusan/profesi dari Bidan/Perawat ke Dokter. Rp. 32.000.000

    ReplyDelete
  27. Hai kak saya ni darjah 5 saya ialah pengawas ICT di sekolah SK.ij.convent sekolah rendah saya faham sekarang tentang teknologi sekarang saya berusaha untuk manjadi pengawas ICT yang vagus,bijak,Dan lain2 saya besar nanti saya mahu jadi penyanyi atau lain2.Terima kasih kerana bagi pengajaran ini

    ReplyDelete
  28. Hai kak saya ialah qasrina saya darjah 5 saya terdegar tentang blog Kakak ni Dan says membaca kesemua nya Dan menarik saya do sekolah saya pengawas ICT di sekolah SK.ij.convent saya apabila saya suadah besar saya mahu jadi penyanyi Dan lain2 saya berminat dengan teknologi Dan saya akan menjadi pengawas yang baik.Terima kasih tentang semua INI bye

    ReplyDelete
  29. Blog ni msih active Tak? Nk tnya klau mcm saya Tak ambik addmath or account, agak2 boleh x memohon?

    ReplyDelete
  30. masa buat Dip kat city campus atau main campus

    ReplyDelete
  31. salam kak syahira..saya dpt tawaran pegi uthm tpi lepas graduate akak sambung mane atau akak keje terus?

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum, saya ada rabun warna tapi tidak berapa serius and still boleh bezakan colour² yang ada and saya dpt plk tawaran diploma teknologi maklumat ni. My question is adakah course ni melibatkan byk colour dlm animation or coding and adakah color blindness ni akan effect pada pengajian saya nanti

    ReplyDelete
  33. Saya ingin memberikan semua kemuliaan kepada Allah SWT untuk apa yang Dia gunakan Bunda Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya Mira Binti Muhammad dari kota bandung di Indonesia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami saya meninggal dalam kecelakaan mobil dan sejak saat itu hidup menjadi sangat kejam bagi saya dan keluarga saya dan saya telah berusaha beberapa kali untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di Indonesia dan saya ditolak dan ditolak karena saya tidak memiliki jaminan dan tidak bisa mendapatkan pinjaman dari bank dan saya Saya sangat sedih. Pada hari yang penuh pengabdian ini ketika saya pergi melalui internet, saya melihat kesaksian Ny. Annisa bekerja tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ny. Rossa dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang ibu perusahaan pinjaman Rossa dan seberapa benar pinjaman dari ibu Rossa dan dia mengatakan kepada saya itu benar dan saya menghubungi Bunda Rossa dan setelah mengajukan permohonan pinjaman saya dan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 24 jam saya mendapatkan uang pinjaman saya di rekening bank saya dan ketika saya memeriksa akun saya, uang pinjaman saya masih utuh dan saya Saya sangat senang dan saya telah berjanji bahwa saya akan Saya akan membantu memberikan kesaksian kepada orang lain tentang perusahaan pinjaman ibu rossa, jadi saya ingin menggunakan media ini untuk memberi saran kepada siapa pun yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. Rossa melalui email: rossastanleyloancompany@gmail.com dan Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: mirabintimuhammed@gmail.com untuk informasi serta teman-teman saya Annisa Barkarya melalui email: annisaberkarya@gmail.com

    ReplyDelete
  34. Assalam sis apa beza diploma sains komputer dengan diploma teknologi maklumat hehe saya confius

    ReplyDelete
  35. Klau amik matrik acc dulu n baru sambung degree kt uthm dlm bidang ni bleh ke

    ReplyDelete
  36. Hai sis, klau ambil bidang ni..pekerjaan ape yg bakal menanti kita?

    ReplyDelete
  37. assalamualikum, kalau takde pengalaman belajar sains komputer langsung,
    rasanya ok x nak ambik course sains komputer ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. tolong answer..bole je dik asalkan awak minat psl it dan komputer dn kredit math spm..

      Delete
  38. Assalam adik...kelas byk Bi ke? Bhn rujukan senang dpt x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tolong jwb..mostly coding IT memg english la..kan microsoft..tp tkde mslhla..bahan reference byk sgt bole akses dri inernet

      Delete
  39. pd adik2 lepapasn SPM yg minat nk futher diploma teknologi maklumat ni..ble wsp akak 011-16930576..akak bginfo semua..

    dan akak nk share..-program pend.awal kanak-kanak kerjasama UPSI ade intake utk nov...jd bole mohon dh..details wsp akak share..info..lulus math dan lulus bi..
    nak tye psl bidg lain wsp la akak bantu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam kak...saya dh copy no akk tpi x keluar kt wasap...akk dh tukar no ke???

      Delete
    2. assalammualaikum , dapat tak ctc akan tu ?

      Delete
    3. assalamualaikum kak, akak dah tukar nombor ke?

      Delete
  40. Akak kalau sya ws akak boleh ke ?

    ReplyDelete
  41. akak kalau saya ambik account dekat sekolah, boleh ke nak belajar ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya jawabkan ye. boleh ja, saya pun dulu amik account kt sekolah. pastu skrg nak smbung diploma teknologi maklumat pulak ^^

      Delete
  42. thank you for the information sis! harini keluar result upu and saya dpt tawaran teknologi maklumat kat uthm hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kampus ke? kalau diploma kt kampus pagoh.

      Delete
    2. Okay tak belajar course ni,saya baru habis SPM,ingat nk isi UPU ambil course teknologi maklumat

      Delete
  43. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  44. assalamualaikum kak, saya nak tanya..akak masuk bidang ni sbb minat ke? saya dpt tawaran dri uthm juga..tapi saya nak tahu juga kena minat ke?

    ReplyDelete
  45. saya juga nak tanya,dari awal pembelajaran kena ada laptop sendiri ke?

    ReplyDelete
  46. saya pun dapat tawaran untuk sambung kos ni kat uthm saya harap saya dapat bawak subjek ni

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum kak saya nk tanya Di uthm ade ke buat gp usrah? Mcm dekat uitm, unisza

    ReplyDelete
  48. Saya nk tanya di uthm ade kr gp usrah mcm Tu?

    ReplyDelete
  49. Nk belaja ni memang Bahasa Inggeris tu wajib ka?

    ReplyDelete
  50. Replies
    1. Hello..siapa dekat sini
      Masuk uthm melalui upu atau second intake?

      Delete
  51. hi nak tanya sy baru je habis diploma IT di uthm. Skrg, saya nak sambung degree kat UTHM course IT juga. Macam mana nak kurangkan tempoh study ye? Kalau trasfer credit jadi 2.5 tahun je ke?

    ReplyDelete